Wat mag u van het pensioenfonds verwachten?
Wat mag u van het pensioenfonds verwachten?
Pensioenfonds Gasunie wil u zo goed mogelijk informeren over uw pensioen. U ontvangt daarom elk jaar een uniform pensioenoverzicht (UPO). Daarop ziet u hoeveel pensioen u heeft opgebouwd bij Pensioenfonds Gasunie.
Een aantal documenten ontvangt u niet vanzelf. U kunt ze wel opvragen. Of op deze website bekijken, zoals:
- jaarverslag en jaarrekening van het pensioenfonds;
- pensioenreglement;
- uitvoeringsovereenkomst;
- herstelplan;
- informatie over de dekkingsgraad;
- informatie over beleggingen;
- opgave van het opgebouwde pensioen aan de gewezen deelnemer;
- gevolgen van uitruil;
- een indicatief overzicht van het mogelijk te bereiken kapitaal op de pensioendatum;
- indicatie van de in te kopen periodieke uitkeringen;
- informatie over een aanwijzing (indien van toepassing) van de Autoriteit Financiële Markten of De Nederlandsche Bank;
- informatie over de aanstelling van een bewindvoerder (indien van toepassing).
Vragen om informatie
Om uw pensioen goed te kunnen regelen, hebben we soms informatie van u nodig. Daarom vragen we u dan om informatie op te sturen.
Ik heb een klacht
Ben je niet tevreden over onze dienstverlening? Bel ons gerust. We bespreken direct je klacht. Vaak kunnen we het probleem meteen samen oplossen.
Neem telefonisch contact met ons op
Ben je (oud-)medewerker of gepensioneerd? Bel (050) 522 50 30.
Houd je pensioennummer bij de hand. We kunnen je dan sneller helpen.
Komen we er samen niet uit?
Dan kun je een klacht indienen. Gaat het om een verschil van mening over de interpretatie van de statuten en/of een pensioenreglement? Dan gaat het niet om een klacht maar om een geschil. Hieronder lees je wat je dan kunt doen.
Tijdens ons contact kunnen wij aangeven of het om een klacht of een geschil gaat.
Hieronder lees je wat je in beide gevallen kunt doen.
Een klacht indienen
Stuur een e-mail of brief
Je kunt je klacht per e-mail of per brief indienen. Vermeld in je e-mail of brief:
- een duidelijke omschrijving van je klacht;
- de reden of redenen van je klacht;
- je naam, adres en telefoonnummer;
- je pensioennummer.
Onze contactgegevens
Pensioenfonds Gasunie
Postbus 501
9700 AM Groningen
E-mailadres: info@pensioenfondsgasunie.nl
Wanneer krijg ik antwoord over mijn klacht?
Soms doen wij eerst een telefonische intake. Je krijgt in ieder geval een bevestiging binnen vijf werkdagen na je klacht.
Pensioenfonds Gasunie wil je klacht binnen maximaal twintig werkdagen behandelen.
Niet tevreden over de afhandeling van je klacht?
Ben je het niet eens met de afhandeling van je klacht? Dan kun je per brief binnen twintig werkdagen in beroep gaan bij het bestuur van Pensioenfonds Gasunie.
Het bestuur doet dan een uitspraak over de klacht. Stuur je brief naar:
Pensioenfonds Gasunie
T.a.v. het bestuur
Postbus 501
9700 AM Groningen
Niet eens met de uitspraak van het bestuur van Pensioenfonds Gasunie?
Dan kun je je klacht voorleggen aan de landelijke Ombudsman Pensioenen:
Postbus 93560
2509 AN Den Haag
telefoon: (070) 333 89 65
www.ombudsmanpensioenen.nl
Meer informatie vind je in de statuten op de website van Pensioenfonds Gasunie.
Een geschil in behandeling laten nemen
Er is sprake van een geschil als er een verschil van mening is over de interpretatie van de statuten en/of een pensioenreglement.
Bij een geschil kun je schriftelijk een verzoek tot behandeling van het geschil indienen bij het bestuur:
Pensioenfonds Gasunie
T.a.v. bestuur
Postbus 501
9700 AM Groningen
Vermeld in het verzoek altijd:
- je naam,adres en telefoonnummer;
- je pensioennummer;
- een omschrijving van het geschil. de redenen waarom je het niet eens bent met de interpretatie van statuten en/of pensioenreglement;
- datum en ondertekening.
Stuur eventueel belangrijke schriftelijke stukken mee.
Verzoek behandeling geschil opgestuurd. En dan?
Je krijgt binnen twintig werkdagen schriftelijk bericht over de beslissing van het bestuur.
Niet eens met de beslissing van het bestuur?
Dan kun je het geschil binnen twintig werkdagen schriftelijk voorleggen aan een geschillencommissie:
Pensioenfonds Gasunie
T.a.v. geschillencommissie
Postbus 501
9700 AM Groningen
Een geschillencommissie zal bestaan uit 3 leden. Een lid zal worden aangewezen door het bestuur. Een ander lid wordt aangewezen door jouzelf. Deze twee leden samen zullen een derde lid aanwijzen.
-
je naam en adres;
-
een kopie van het bestuursbesluit waarover het geschil gaat;
-
de redenen waarom je het niet eens bent met het besluit van het bestuur;
-
wie je wil aanwijzen als lid van de geschillencommissie;
-
datum en ondertekening.
Brief opgestuurd. En dan?
Je krijgt normaal gesproken binnen twintig dagen bericht over de samenstelling van de geschillencommissie. Het is de bedoeling dat de geschillencommissie binnen veertig werkdagen een beslissing neemt. Hiervan krijg je schriftelijk bericht.
Niet eens met de beslissing van de geschillencommissie?
Ben je het niet eens met (een gedeelte van) de beslissing van de geschillencommissie? Je kunt het geschil dan voorleggen aan de Ombudsman Pensioenen en/of aan de burgerlijke rechter. Het adres van de Ombudsman Pensioenen is:
Postbus 93560
2509 AN Den Haag
telefoon: (070) 333 89 65
www.ombudsmanpensioenen.nl
Meer informatie vind je in de statuten op de website van Pensioenfonds Gasunie.
Onze financiële positie
Is de financiële positie van het pensioenfonds niet gezond? Dan moet het bestuur – in het uiterste geval - besluiten de pensioenen te verlagen. Dit raakt dan zowel de pensioenen die nog worden opgebouwd als de uitkeringen. We noemen dit ook wel korten. We verlagen de pensioenen pas als alle andere oplossingen niet hebben gewerkt.
In de Pensioenwet staat wanneer het pensioenfonds de pensioenen mag verlagen. Ook staat in de Pensioenwet aan welke regels het pensioenfonds zich dan moet houden. Gaat het financieel minder goed met het pensioenfonds? Dan doet Gasunie geen herstelbetalingen. De onderneming Gasunie stort dus geen extra geld bij voor het pensioenfonds Gasunie.